Επιτέλεση και Κοινωνικές Εφαρμογές Ι

Κωδικός μαθήματος
02ΕΠΕ04
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Σειρά εμφάνισης
6
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να εισαχθούν στο εφαρμοσμένο θέατρο / επιτέλεση και στη συνέχεια να γνωρίσουν και κατανοήσουν βασικές παραμέτρους ύπαρξης και λειτουργίας σειράς εφαρμογών που συναντώνται σε διαφορετικά εκπαιδευτικά, κοινωνικά και θεραπευτικά πλαίσια. Οι γνώσεις αυτές αξιοποιούνται για την επίτευξη ποικιλίας ατομικών ή κοινωνικών στόχων όπως, για παράδειγμα, η διαπαιδαγώγηση μαθητών ή η ενδυνάμωση ατόμων που αντιμετωπίζουν προκλήσεις (μεταβάσεις, εκφοβισμό, αποκλεισμό κλπ). Κεντρικής σημασίας θεωρείται η πρόθεση για την επίτευξη αλλαγής σε προσωπικό ή συλλογικό επίπεδο.Περιλαμβάνεται μελέτη, ανάλυση και πρακτική εφαρμογή μεθόδων και τεχνικών που χρησιμοποιούνται σε περιβάλλοντα εκπαιδευτικών, κοινωνικών και θεραπευτικών εφαρμογών, με στόχο την ανάπτυξη ανάλογων ικανοτήτων και δεξιοτήτων επιτέλεσης από τους/τις φοιτητές/τριες.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να: 

  • Γνωρίζουν τα βασικά είδη και λειτουργίες του εφαρμοσμένου θεάτρου
  • Κατανοούν τις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και ψυχολογικές διαστάσεις του
  • Χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι τεχνικές του εφαρμοσμένου θεάτρου για επιτελεστικές δράσεις σε κάθε μια από τις υπό εξέταση θεματικές
  • Εμπλακούν σε περαιτέρω, πρωτότυπες  επιτελεστικές δραστηριότητες εφαρμόζοντας τις αρχές του.
     
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος
  2. Εφαρμοσμένο θέατρο και επιτέλεση: Ιστορική αναδρομή και εξέλιξη
  3. Αουγκούστο Μποάλ, Θέατρο του Καταπιεσμένου και Θέατρο Φόρουμ
  4. Εργαστήριο: Αντιμετώπιση εκφοβισμού
  5. Εφαρμογές στην εκπαίδευση: περί διαφορετικότητα
  6. Αναπτύσσοντας ατομικές ικανότητες: Νεανικό θέατρο, μεταβάσεις και ψυχική ανθεκτικότητα
  7. Θεραπείες Τέχνης και Δραματοθεραπεία
  8. Εργαστήριο
  9. Προσκεκλημένη ομιλήτρια: Θέατρο στην κοινότητα και συμμετοχικότητα:
  10. Κοινωνική δικαιοσύνη και θέατρο για την αλλαγή
  11. Θέατρο για την ανάπτυξη
  12. Πρακτική – βιωματική άσκηση
  13. Παρουσιάσεις ομάδων και ανατροφοδότηση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Εργαστηριακή Εργασία: 30%
  • Καλλιτεχνική  ερμηνεία: 30%
  • Δημόσια Παρουσίαση: 30%
  • Συμμετοχή στο μάθημα: 10%
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω email και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA127/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Φανουράκη Κ.,  Πεφάνης Γ. (Επιμ.) ( 2021) Εφαρμοσμένο θέατρο. Εκδόσεις Παπαζήσης

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Balme, Christopher (2010). Εισαγωγή στις Θεατρικές Σπουδές. Πλέθρον. 
  • Boal, Augusto (1995). The Rainbow of Desire: The Boalian Method of Theatre and Therapy. Routledge.
  • Boal, Augusto (2005). Games for Actors and Non-Actors. Routledge. 
  • Carlson, Marvin (2014). Performance. Εκδόσεις Παπαζήση. 
  • Dalley, T. etal. (1995). Θεραπεία Μέσω Τέχνης: Η Εικαστική Προσέγγιση.  Ελληνικά Γράμματα.
  • Gooch, Steve (1984). All Together now. An Alternative view of Theatre and the Community. Methuen.
  • Jones, Phil (2003). Δραματοθεραπεία. το Θέατρο ως τρόπος ζωής και θεραπείας. Ελληνικά Γράμματα.

  • Nicholson, Helen (2005). Applied Drama. Palgrave Macmillan.
  • Pammenter, David and Prentki, Tim (2014). “Ζωή πέρα από τα υλικά μας μέσα - Νόημα πέρα από τις ζωές μας. Το Θέατρο ως Εκπαίδευση για Αλλαγή”.  Εκπαίδευση και Θέατρο, 15, 26-34. 
  • Prendergast, M and Saxton, J. (2013). Applied Drama: A Facilitator’s Handbook for Working in Community.  Intellect.
  • Prentki, Tim. and  Preston, S. (2013). The Applied Theatre Reader. Routledge.  
  • Γκόβας, Νίκος (επιμ.) (2001). Το θέατρο στην εκπαίδευση: μορφή τέχνης και εργαλείο μάθησης Μεταίχμιο.
  • Εκπαίδευση και Θέατρο (2015). Θέατρο του Καταπιεσμένου. (Αφιέρωμα), 16.
  • Ένωση Δραματοθεραπευτών Παιγνιοθεραπευτών Ελλάδας (2016) Δραματοθεραπεία. Διαθέσιμο στον δικτυακό τόπο: http://www.edpe.gr/dramatotherapeia/
  • Ευδοκίμου - Παπαγεωργίου, Ράνια 1999). Δραματοθεραπεία - Μουσικοθεραπεία. Η επέμβαση της Τέχνης στην Ψυχοθεραπεία.  Ελληνικά Γράμματα.
  • Μποάλ, Αουγκούστο (1981). Το Θέατρο του Καταπιεσμένου. Θεωρία.
  • Μποάλ, Αουγκούστο (2008). “Πολιτισμός και Εκπαίδευση”.  Εκπαίδευση και Θέατρο, 9: 10-13.
  • MacDonald, S. & Rachel, D. (2000). “Το Θέατρο Forum του Augusto Boal για εκπαιδευτικούς”. Στο Ν. Γκόβας & Φ. Κακλαμάνη (επ.) Αναζητώντας τη θέση του θεάτρου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σ. 150-156). Δ.Δ.Ε. Ανατολικής Αττικής.
  • Mavrocordatos, A. (2006). “Ελευθερία για αλλαγή”. Εκπαίδευση και Θέατρο, 6: 54-60.
  • Waller, D. (2001). Ομαδική Διαντιδραστική Art Therapy. Η χρησιμότητα της στην εκπαίδευση και στη θεραπεία.  US Press.
  • Πλάτσκου, Στέλλα, Πασχαλίδου, Αικατερίνη & Σταυροπούλου Ελένη (2015). “Αντιδρώντας στη Βία: Βιωματικό Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Δράματος για την αντιμετώπιση της Ηθικής Παρενόχλησης και του Εργασιακού Ψυχολογικού Εκφοβισμού στην Εκπαίδευση”. Στα Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου/Περιφερειακού Συνεδρίου «Κρήτη – Χανιά 2015: Εμπειρίες, Οπτικές, Προοπτικές για τη Διά Βίου Μάθηση – Εκπαίδευση Ενηλίκων – Κοινοτική Ενδυνάμωση & την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών. Εκπαίδευση Ενηλίκων και Πολιτισμός στην Κοινότητα, 17. Διαθέσιμο στον δικτυακό τόπο http://cretaadulteduc.gr/blog/?p=946
  • Πλάτσκου, Στέλλα και Μπατάκη, Ειρήνη (2018). “Αξιοποιώντας τη Θεραπεία Τέχνης στην Εκπαίδευση. Προσεγγίσεις Εικαστικής Θεραπείας και Χοροθεραπείας”. Στα Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Π.Δ.Ε. Κρήτης “Εκπαίδευση και Πολιτισμός: Σχέσεις και Προοπτικές”, τ. Β, 156-164.  Διαθέσιμο στον δικτυακό τόπο
  • Σάντος, Μ. (2015). “ Ένα μονοπάτι που σχηματίζεται όσο το περπατάμε. Θέατρο του Καταπιεσμένου – Ιστορική Αναδρομή”. Εκπαίδευση και Θέατρο, 16: 30-39
  • Φανουράκη, Κλειώ & Πεφάνης Γιώργος (επιμ.) (2021). Εφαρμοσμένο Θέατρο. Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας και μάθησης μέσω Παραστατικών Τεχνών. Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Φιλιππάκης, Μανόλης (χ.χ.) Κοινωνικό Θέατρο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικός οδηγός για εμψυχωτές. Λευκό Αερόστατο